Góry moje góry

Ustroń na szlaku

#urlopwkraju
24 września 2020

Z Ustronia i w okolicy miasta biegnie wiele szlaków turystycznych o różnych poziomach trudności. Na wędrowców czekają górskie piękne krajobrazy, doliny, wąwozy i górskie potoki, których szum uspokaja i wprowadza w błogi nastrój. Na Równicy czy Czantorii dla odmiany opórcz widoków znajdziecie smaczne jedzenie.

W Ustroniu znajdziecie zarówno szlaki turystyczne, jak i rowerowe czy spacerowe.

Szlak miejski (brązowy)

To krótki szlak spacerowy, świetnie nadający się na spacer po Ustroniu. Przechodzimy przez skwerek za Urzędem Miasta, przekraczamy ul. 3-go Maja i wchodzimy do pięknie utrzymanego Parku Lazarów. Wkrótce dochodzimy do ulicy Hutniczej, gdzie mieści się Muzeum Hutnictwa i Kuźnictwa (Muzeum Ustrońskie). Tuż za muzeum szlak skręca w lewo i biegnie dalej ul. Parkową, w pobliżu której znajduje się Park Kuracyjny i amfiteatr. Kilkadziesiąt metrów za torami kolejowymi skręcamy w lewo i idziemy dalej wzdłuż Wisły asfaltową alejką. Można stąd podziwiać porośnięte gęstym lasem stoki górskie, i samą rzekę. W końcu dochodzimy do dużego mostu na Wiśle, skręcamy w lewo i podążając ul. Grażyńskiego wracamy do punktu przy Urzędzie Miasta.

Szlak widokowy (czerwony)

Jeden z najpiękniejszych szlaków spacerowych w rejonie Ustronia. Idąc nim możecie podziwiać wspaniałe krajobrazy, a szlak nie jest zdecydowanie łagodny i nie tak wymagający jak górskie. Na szlak znowu wchodzimy od strony Urzędu Miasta, kierujemy się na południe, podążając alejką wzdłuż uregulowanego strumyka. Tuż za małym parkiem szlak odbija w lewo i biegnie lekko pod górkę ul. Jelenica. Mijamy wytwórnię wody mineralnej Ustronianka i po chwili skręcamy w lewo. Tutaj zaczyna się droga gruntowa i pojawiają się piękne, górskie widoki. Następnie pokonujemy krótki odcinek przez las i wychodzimy na otwartą przestrzeń. Idąc drogą wśród pastwisk podziwiać można masyw Równicy, Palenicę oraz Lipowski Groń. Docieramy do drogi asfaltowej, gdzie pojawiają się dwie możliwości: zejście do Ustronia lub podejście do Polany Goryczki. Znajduje się tam Hotel Poniwiec Mała Czantoria Ski&Spa oraz całoroczna kolej linowa. Podejście asfaltem biegnącym wzdłuż potoku zajmuje kilkadziesiąt minut. Schodzimy tą samą drogą asfaltową, która doprowadzi nas do ul. 3-go Maja w Ustroniu. Skręcamy w lewo i po chwili marszu docieramy do Urzędu Miasta.

Szlak Zabytkowy (niebieski)

Szlak w całości prowadzi chodnikami i drogami asfaltowymi, a na jego trasie znaleźć można klika obiektów zabytkowych:

• muzeum „Stara Zagroda” mieszczące się w zabytkowej, drewnianej chacie;
  • pomnik upamiętniający miejsce, gdzie niegdyś znajdowała się żydowska synagoga;
  • Kościół Ewangelicko – Augsburski Apostoła Jakuba, poświęcony w roku 1856;
  • budynek, w którym mieściła się pierwsza polska szkoła w Ustroniu, zbudowana w roku 1787, a przebudowana w połowie wieku XIX;
  • Kościół pod wezwaniem Św. Klemensa Papieża i Męczennika, poświęcony w 1788 roku;

Dalsza część szlaku przebiega drogami położonymi nieco wyżej niż miasteczko, co pozwala nacieszyć się ładnymi widokami.

Szlak Jeleniczka (niebieski)

Jeleniczka to kolejny szlak spacerowy, oferujący turystom wspaniałe widoki.

Trasa rozpoczyna się przy Urzędzie Miasta i początkowo biegnie wśród zabudowań Ustronia, razem z czerwonym szlakiem spacerowym i żółtym szlakiem turystycznym. Już po kilkunastu minutach marszu przekraczamy ruchliwą szosę, a nasz szlak spacerowy rozstaje się ze szlakiem żółtym i biegnie dalej drogą gruntową, pod górkę. Po chwili wychodzimy na otwartą przestrzeń, gdzie zaczynają się piękne widoki. Po kilkuset metrach niebieski szlak ponownie łączy się ze szlakiem żółtym i prowadzi kamienistą drogą wśród łąk i pól. Przed sobą widzimy Małą Czantorię, natomiast za naszymi plecami roztacza się malownicza panorama Ustronia i okolic. Pięknie widać stąd Lipowski Groń, Równicę oraz Orłową.

Szlak Leśny (żółty)

Leśny szlak spacerowy rozpoczyna się w miejscu, w którym kończy się szlak Jeleniczka. Początkowo trasa biegnie pod górkę drogą asfaltową, razem z żółtym szlakiem turystycznym. Po kilkuset metrach dochodzimy do parkingu na skraju lasu, gdzie znajdują się drewniane ławki oraz punkt gastronomiczny. Można tu więc dojechać samochodem i rozpocząć pieszą wycieczkę już na leśnej drodze. Żółty szlak spacerowy zatacza spore koło po lesie u stóp Małej Czantorii. Jego pokonanie nie wymaga dużego wysiłku, gdyż trasa prowadzi w większości szeroką, utwardzoną drogą. Szlak to świetna propozycjadla osób lubiących spokojne przechadzki po lesie.

Szlaki rowerowe

• Szlak żółty na terenie miasta – ok. 7,5 km
  • Szlak zielony – ok. 19 km
  • Szlak czarny 29 km
  • Szlak wzdłuż rzeki Wisły na terenie miasta ok. 12 km
  • Główna trasa czerwona, tzw. Euroregionalna, nr 24: prowadzi z Jasnowic do Chałupek. Przez Ustroń przebiega na odcinku 12,2 km od granic z miastem Wisła, wałem wzdłuż rzeki Wisły w kierunku Skoczowa. Do głównej trasy dołączają subtrasy: nr 12: oznakowana kolorem niebieskim, Ustroń – Jaworze, na terenie Ustronia o długości 6,7 km i nr 13: oznakowana kolorem zielonym, Świerklany Górne – Ustroń, na terenie Ustronia o długości 3,1 km.

Górskie szlaki turystyczne

Czas przejścia podany jest w przybliżeniu i w jedną stronę.Pamiętaj, zawsze jeśli wychodzisz na szlak zabierz ze sobą papierową mapę

Szlaki czerwone:

• Ustroń Zdrój PKP – Jelenica – Czantoria Mała; 2 h 15 min

Szlaki czarne:

• Czantoria Mała – Tuł – Goleszów PKP (fragment szlaku); 2 h

Szlaki dla ambitnych piechurów

W Ustroniu zaczynają się dwa długie szlaki turystyczne, które świetnie sprawdzą się jeśli planujesz kilkudniową wędrówkę po górach. Na szlakach znajdziesz schroniska w których wyśpisz się i smacznie zjesz.

Główny Szlak Beskidzki im. K. Sosnowskiego (czerwony)
Szlak prowadzi przez centrum Ustronia na Równicę (884 m n.p.m.), i z powrotem także prowadzi do Ustronia. Dalej biegnie na Polanę Stokłosicę (850 m n.p.m.), a stamtąd na szczyt Wielkiej Czantorii (995 m n.p.m.) i w głąb Beskidu Śląskiego. Dotrzeć nim można na Soszów Mały (762 m n.p.m.), Soszów Wielki (886 m n.p.m.), Stożek Wielki (978 m n.p.m.), a później do Przełęczy Kubalonki i na Baranią Górę (1220 m n.p.m.).

Szlak im. J. Galicza (niebieski)
Swój początek ma przy stacji PKP Ustroń Zdrój, skąd biegnie początkowo w górę rzeki Wisły, później kluczy wśród zabudowań, by potem doprowadzić nas do lasu. Szlak prowadzi na Wielką Czantorię (995 m n.p.m.), skąd biegnie grzbietem górskim wzdłuż granicy państwa, ale uwaga: po stronie czeskiej! Idąc dalej dotrzemy do szczytów: Soszów Mały (762 m n.p.m.), Soszów Wielki (886 m n.p.m.) oraz Stożek Wielki (978 m n.p.m.). Tutaj szlak powraca na naszą polską stronę i prowadzi do Wisły.

W pakiecie z resetem głowy i ciała dostajesz energię z gór i piękne widoki. Do zobaczenia na szlaku 🙂